Hoofdletsel app

Deze app helpt je om vast te stellen of een sporter een hersenschudding of ander hersenletsel heeft en geeft je praktische adviezen. Het gaat om vroegtijdige signalering ‘langs-de-lijn’ voor trainers, coaches, begeleiders, scheidsrechters en omstanders.

De app is tot stand gekomen door stichting VeiligheidNL in samenwerking met de Nederlandse Hersenstichting, NOC*NSF, KNVB, KNHB, Sportzorg.nl, Het Nederlandse Rode Kruis en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Download voor Iphone                                    Download voor Google Play store

screen-shot-2016-11-04-at-16-23-52

Hersenschudding in sport in Amerika vs. Nederland

In Amerika is er veel aandacht voor hersenschuddingen in sport. Over deze ‘onzichtbare blessure’, kun je meer lezen in het white paper van Dr. Jacques H.A. van Rossum.

Het wordt in Amerika ook wel de ‘silent epidemic’ genoemd. Er is een documentaire uitgebracht, die heet Headgames: The Global Concussion Crisis. De documentaire is vernoemd naar het gelijknamige boek van voormalig Ivy League Football speler en WWE worstelaar Christopher Nowinsky. Zijn sportcarrière eindigde door een hersenschudding.

stacks_image_787

Symposium 2016 in Nederland over Hersenschudding in Sport

Lees het verslag over het symposium ‘Kopzorgen’ wat Sport-gericht organiseerde op 17 maart 2016 in Amsterdam (ALO) met de titel Amerikaanse ‘kopzorgen’ ook relevant voor Nederland?

screen-shot-2016-11-04-at-16-21-52

International Consensus Conference on Concussion in Sport

Stichting Hersenschudding was hier aanwezig. Lees hier het verslag van Stichting Hersenschudding over 27 & 28 oktober 2016 in Berlijn.

screen-shot-2016-10-29-at-21-01-34

Overige artikelen en links over sport (Nederlandse teksten)