Eerste opvang

Een klap of stoot tegen het hoofd, een hersenschudding, wat nu? Hieronder vind je informatie over wat te doen als je zelf of iemand in je omgeving net of kort geleden een klap of stoot tegen het hoofd heeft gekregen, of als er al een hersenschudding is vastgesteld door een arts. Schakel voor medisch advies altijd een (huis)arts in!

Op deze pagina van Thuisarts vind je meer informatie over hoe te handelen na een klap of stoot tegen het hoofd of bij een wekadvies. Thuisarts is ontwikkeld door het Nederlands Huisartsen Genootschap.

Lees hier ook de patiëntenvoorlichting van de Vereniging van Neurologie over hoe te handelen bij licht traumatisch hersenletsel in de eerste dagen en wanneer een huisarts of ziekenhuis te bezoeken.

Lees op de pagina van de Hersenstichting meer over hun behandeling advies of download de folder “Herstellen na een hersenschudding” van de Hersenstichting voor meer informatie over de eerste opvang.

Kom je net van de spoedeisende hulp af met de diagnose hersenschudding en wil je alle adviezen rustig nalezen?

Artsen werken volgens de richtlijn Behandeling van licht traumatisch hersenletsel van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. Alle informatie over deze richtlijn vind je hier.

Wil je digitaal aan de slag? De website van Head Injury Symptoms is ontwikkeld om informatie te geven over licht hoofdletsel, licht traumatisch hersenletsel en hersenschudding. Inclusief praktische tips en middelen om herstel te bevorderen. (Helaas alleen in het Engels beschikbaar)