Gezocht: Mensen die een behandeling bij Cognititve FX hebben gepland

18 jan

Gezocht voor deelname aan wetenschappelijk onderzoek: Mensen met langdurige klachten na een hersenschudding die een behandeling bij Cognitive FX hebben gepland.*

Achtergrond
Cognitive FX is een behandelcentrum in Utah (VS) dat een behandeling aanbiedt voor mensen met aanhoudende klachten na niet-aangeboren hersenletsel, voornamelijk na een hersenschudding. De behandeling van CFX is populair onder ervaringsdeskundigen met langdurige klachten na een hersenschudding. Sinds 2017 zijn ruim 400 Nederlanders behandeld door CFX. De behandeling is niet door middel van onafhankelijk wetenschappelijk onderzocht op werkzaamheid. In opdracht van de Hersenstichting wordt de behandeling van CFX daarom nader onderzocht. Daarvoor wordt samengewerkt door het Amsterdam UMC, UMC Groningen en een landelijke groep van experts, patiëntverenigingen en ervaringsdeskundigen.

Doel
Het doel van het onderzoek is om beter te begrijpen wat de behandeling precies inhoudt en wat de mogelijke werkzame onderdelen zijn. Ook willen we graag weten wat het effect van de behandeling is. In dit onderzoek brengen we daarom het functioneren van mensen die naar CFX gaan in kaart, voor en na het ondergaan van de behandeling.

Wat vragen we van deelnemers?
Deelname bestaat uit de volgende activiteiten, verspreid over ongeveer zeven maanden:

1. Online vragenlijsten (vijf keer, max. 60 minuten per keer). Omdat dit mogelijk een belastende activiteit is, kunt u de vragenlijsten tussentijds opslaan en in uw eigen tempo afronden.

2. Fysieke meetafspraken in het Sportmedisch Centrum van de KNVB in Zeist (drie keer een dagdeel). Tijdens de meetafspraken worden metingen gedaan van denkfuncties (zoals concentratie en geheugen), oogbewegingen en balans. Tijdens de meetafspraken worden naar behoefte pauzes ingepland. De meetafspraken vinden plaats in de twee weken voor uw behandeling bij CFX, in de maand na de behandeling en zes maanden na de behandeling.

3. We vragen de hersenscans op die gemaakt worden bij CFX. Hiervoor geeft u toestemming, u hoeft zelf niets te doen.

Wie zoeken we?
U kunt zich aanmelden voor dit onderzoek als u:
• 12 maanden of langer last heeft van blijvende klachten na een hersenschudding.
• Tussen de 18-60 jaar oud bent.
• Op eigen initiatief ingepland bent voor een behandeling bij CFX.

*Let op! Dit onderzoek vergoedt geen behandelkosten. We volgen alleen mensen die op eigen initiatief de behandeling van CFX ondergaan. Deelnemers ontvangen een reiskostenvergoeding voor de bezoeken aan het Sportmedisch centrum van de KNVB in Zeist.

Aanmelden of meer weten? Stuur dan een bericht aan actc@amsterdamumc.nl. U ontvangt dan een volledige informatiebrief en onze onderzoeksmederwerker neemt contact met u op.