Verslag van Marc onderwijsprogramma Mens achter de Patiënt

25 jun

Stichting Mens achter de Patiënt, een mooie kans om jouw ervaring te delen.

Wat houdt het onderwijsprogramma in?

Jij, als ervaringsdeskundige, krijgt de kans om je verhaal te delen met leerlingen, die in de zorg hun opleiding volgen en in de toekomst daarin gaan werken. Ze maken een mix van de ervaringsdeskundigen die verschillende dingen meegemaakt hebben.

Deze keer waren het leerlingen die een opleiding volgen tot:

• Management in de zorg
  • Fysiotherapeut
  • Verpleging
  • Mens & Techniek

De bijeenkomst bestaan uit drie sessie’s: elk zo’n twee uur durend. De eerste sessie duurde half uur langer i.v.m. uitleg vooraf. Waarbij de eerste en derde sessie op de Avans Hogeschool in Breda was.

Eerste sessie

Voor het begin van de eerste sessie, werd vooraf duidelijk gemaakt, wat wij als ervaringsdeskundigen konden verwachtten. De groep werd na deze uitleg in tweeën gesplitst. Waarbij in de eerst sessie de zorg centraal staat, en hoe die ervaren wordt door ons als ervaringsdeskundige en de zorgverleners.

Hierbij wordt je gekoppeld aan een twee-of drietal studenten, om de volgende keer mee af te spreken. Aan jou de keuze om een locatie af te spreken met jouw groep. Omdat je je toch open gaat stellen met jouw ervaring, kan dit ook in je eigen vertrouwde omgeving of elders. Ik heb er voor gekozen om dit op dezelfde locatie te doen.

Tweede sessie

De tweede sessie stond in het teken van jouw verhaal om te delen. Mijn groep had zich best goed voorbereid met vragen. Het gesprek verliep best soepel. Na een uur, hadden ze genoeg stof om hun reflectieverslag te maken voor school.

Derde sessie

De 3e sessie mochten de leerlingen, hun verhaal doen over hun ervaring met de 2e sessie. Er was genoeg ruimte om aanvullingen/opmerkingen vanuit jouw kant te plaatsen.

Wat vond ik er van?

De sessie’s zijn voorbij gevlogen, alles in een ongedwongen sfeer en met de nodige discretie voor elkaar.

Mijn grote compliment gaat richting Sjim en Matthijs (Stichting Mens achter de Patiënt), die dit met veel passie opgezet hebben. Jeanne Roeland wil ik ook danken voor het delen van deze unieke kans op de Facebook pagina van Stichting Hersenschudding voor lotgenoten met hersenschudding-PCS klachten.

Dit was de eerste keer dat dit in Breda plaats vond, Sjim en Matthijs volgen hun opleiding in Limburg. Er werd onder de studenten na afloop van de 3e sessie, gevraagd naar interesse om deze sessie’s mee op te gaan zetten in de regio brabant, zodat het verder uitgebreid kan worden.

Vanuit Jeanne en Sjim kwam de vraag of ik een kort verslag wou maken, met mijn ervaring. Zodat er in de toekomst, vanuit onze groep meer bekendheid gaat komen voor onze aandoening, binnen de toekomstige zorg.

Wat heeft meedoen als ervaringsdeskundige bij dit onderwijsprogramma mij gebracht?

Wat ik er vooral uit mee genomen heb is:

• Dat er veel raakvlakken bestaan onder de ervaringsdeskundigen, ongeacht welke aandoening je hebt.
  • Dat we allemaal behoefte hebben aan duidelijkheid, zowel jij als patiënt cq zorgverlener.
  • Dat er een taal barrière bestaat bij tussen patient/zorgverlener, wat voor jou duidelijk is, hoeft voor een ander helemaal niet duidelijk over te komen.Denk hierbij ook aan het vakjargon.
  • Ik proefde heel veel passie voor de zorg onder de leerlingen, de wil ontbreekt het absoluut niet aan, dat was wel duidelijk.
  • Heel mooi om te zien, dat deze groep mensen, juist veel oog en begrip hebben voor hun omgeving en positief in het leven staan.

Tips voor als je mee ook wilt doen:

Ik ben zelf nog herstellende, maar wel in een ver stadium. Houdt er rekening mee, het was best belastend en het pakte mijn energie bijna 24 uur weg. Maar als je hier rekening mee kan en wilt houden, het was het voor mij zeker waard.
Ik heb zelf de bewuste keuze gemaakt om vol in de prikkels te blijven, zonder zonnebril, oordoppen etc. Hierover zijn uiteraard afspraken te maken vooraf, als dit wel nodig is.

Ik neem deze mooie ervaring mee in mijn rugzak.

Vriendelijke groet,

Marc Heijblom

Wil jij ook net zoals Marc de langdurige klachten na een hersenschudding (pcs) onder de aandacht brengen in het onderwijs voor zorgprofessionals? En vind je het leuk om je eigen ervaringen te delen? Dat kan! Meld je aan via dit aanmeldformulier van Stichting Mens achter de Patiënt.