Functionele neurologie ontrafeld

15 nov

Een groot deel van het werk van chiropractors bestaat uit manipulatie van het ruggenmerg. Hiervan is bewezen dat het bij neuromusculaire aandoeningen die gerelateerd zijn aan neurologische aandoeningen goed werkt.

Een onderdeel van de chiropractie dat steeds meer opkomt is Functionele Neurologie (FN). Deze behandeling is gebaseerd op de aanname dat er bij veel ziektes functionele laesies in het brein aanwezig zijn. Deze lijken een beetje op laesies die je bijvoorbeeld ziet na een beroerte, met als verschil dat de functionele laesies reversibel zijn. Deze laesies zijn echter niet zichtbaar op scans en daarom is deze theorie moeilijk te verifiëren.

De indicaties waar FN voor gebruikt wordt zijn neuromusculaire aandoeningen, traumatisch hersenletsel, neurologische aandoeningen, psychiatrische aandoeningen en verschillende neurologische symptomen. Er zijn ook aanwijzingen dat FN ook voor andere groepen goed kan werken, maar hier is weinig onderzoek naar gedaan.

Een behandeling om de klachten, die komen van de laesies, te verminderen kan bestaan uit manuele therapie, maar ook uit het toedienen van sensorische, motorisch of cognitieve stimuli. Dit zorgt voor het activeren van neuroplasticiteit, waardoor het metabolisme van de laesies weer zo optimaal mogelijk wordt. Hierdoor verminderen de klachten en kan de patiënt weer beter functioneren

Meer lezen? Unravelling functional neurology: a scoping review of theories and clinical applications in a context of chiropractic manual therapy.

De Nederlandse samenvatting wordt mogelijk gemaakt door vrijwilliger Jasmijn van Groen